HÕÕRDUMINE

  Miks mootoris kolvid kuluvad. Eks ikka sellepärast, et töötamisel on nad pidevas liikumises ning hõõrduvad vastu silindri seina. Vähendamaks hõõrdumist, kasutatakse määrdeaineid (õlid).
Siin on veelgi täpsemalt kujutatud kolvi ja silindri vahelist vastastikmõju. Kui määrdeainet ei oleks, siis kolvid ''jookseksid kokku'' - Kuna hõõrdumisel muutub mehaaniline energia soojusenergiaks, siis toimub silindris kolvi paisumine (soojuspaisumine) ning lõpuks ei ''mahu'' kolb silindrisse. Mootoris on aga tegu väga suurte jõududega ja tänu sellele ta puruneb.
 Nii gaasidel, kui vedelikel on sisehõõrdest tingitud takistus; see avaldub selles, et liikuv keha kisub endaga kassa vedeliku või gaasi kihid. Loomulikult on vedeliku või gaasi sisehõõrdest tingitud takistus väga väike. Vedelikel suurem, gaasidel mitmeid kordi väiksem. Ometi arvestatakse sellega ka autoehituses. Siinkohal näeme auto voolujoonelisuse katsetust tuuletunnelis. Mida siledam on auto, seda väiksem on ka takistus ja seda vähem energiat läheb autol vaja, surumaks ennast läbi õhu.
 Siin näeme, kuidas auto maketti katsetatakse voolavas vees. Kuna vedelikes sisehõõrdumine on tunduvalt suurem kui gaasides, siis nii on veelgi paremini näha, mida teha veelgi paremaks auto kere juures.
 Autoinsenerid on pidevalt püüelnud täiuslikkuse poole. Kui kohtate viiekümne aastast autot, siis võrrdleme seda tänapäevasega. Te avastate, kuivõrd siledaks on aetud tänapäeva auto välispind.
Saabi uus lähenemine sisepõlemismootorile. Siin on muudetud mootoritööpõhimõtet nii, et hõõrdumine mootoris oleks väikseim.

Tagasi